PODIJELI

Iako ankete predviđaju žestoku borbu za mjesto zagrebačkog gradonačelnika između Milana Bandića i Anke Mrak Taritaš ili Sandre Švaljek, gradonačelnički kandidat inicijative “Zagreb je naš” Tomislav Tomašević u intervjuu za Zagrebački List nije mogao sakriti svoja optimistička očekivanja.

Vi ste već 11. kandidat za gradonačelnika, zašto bi građani trebali izabrati upravo vas?

Razumijem gradske teme i posjedujem borbenost za javni interes. Bio sam predsjednik Zelene akcije i bavio se temama održivog prometa, gospodarenja otpadom, vodoopskrbom, prostornim planiranje i drugim. Borio sam se, primjerice, s radnicama uništene tvornice Kamensko i stanarima urušene Kupske ulice. Magistrirao sam politologiju u Zagrebu te okoliš i razvoj na Sveučilištu u Cambridgeu. Radio sam za brojne agencije UN-a te bio član Savjeta za zaštitu okoliša i održivi razvoj Vlade RH.

Poznati ste kao aktivist udruge Pravo na grad, a vaš najveći protest bio je protiv gradnje garaže u Varšavskoj. Posjećujete li Hoto Cvjetni?

Da, to je bila jedna od najvećih zagrebačkih borbi građana u posljednjih nekoliko desetljeća. Borili smo se protiv samovolje gradonačelnika da uništi pješačku zonu te novcem građana sagradi garažu za poslovno-trgovački centar svojeg prijatelja Tome Horvatinčića. Izgubili smo tu borbu, no uspjeli smo natjerati Gradsku skupštinu da vrati GUP na staro i da se isti projekti ne dogode u ostalim donjogradskim blokovima kako je bilo planirano. Ušao sam u taj centar samo jednom kao voditelj prosvjeda na dan njegova otvorenja kad su privatni zaštitari uz pomoć policije primijenili fizičku silu nad građanima.

Veliki ste kritičar sadašnjega gradonačelnika. Ima li dobrih stvari koje je učinio?

Da, veliki sam kritičar i kazneno sam ga prijavio zbog slučaja Varšavske ulice. Na početku mandata gradio je vodoopskrbu i osnovnu infrastrukturu na periferiji grada, što podržavam jer smatram da svi stanovnici grada moraju imati pristup osnovnim komunalnim uslugama, no u takvim projektima uvijek se potrošilo više novca kako bi se namirilo kumove i prijatelje. Smatram i da je jeftinija karta za javni prijevoz korak u pravome smjeru, no 8 godina prekasno jer smo tada tražili tu mjeru.

Što mislite o ostalim kandidatima, jeste li pratili njihove programe?

Sustavno pratim izjave i programe svih relevantnih kandidata i kandidatkinja. Na Bandića neću trošiti riječi jer je on na odlasku. Mrak-Taritaš i Švaljek su, prema posljednjim anketama, najozbiljnije protukandidatkinje, ali ne mislim da su prava alternativa trenutačnom modelu upravljanja jer su obje radile u Bandićevoj administraciji, a iza njih danas stoje stranke koje su ga održavale na vlasti posljednjih 16 godina. Iza Mrak-Taritaš su HNS i SDP koji su Bandića doveli na vlast, a iza Švaljek HSLS koji je donedavno bio s njim u koaliciji i predsjedao Gradskom skupštinom.

Vas je podržala inicijativa Zagreb je naš. Mislite li da će vas građani prepoznati kao treću opciju kao što su prepoznali Most na državnoj razini?

Most se na nacionalnoj razini nije pokazao kao stvarna alternativa modelu politike koji provode SDP i HDZ. Nismo treća politička opcija, nego drukčija politička opcija od svih postojećih u Gradu Zagrebu. Gradimo drukčiju politiku koja ide odozdo od razine gradskih kvartova i poziva građane da se uključe. Budući da na lokalne izbore idemo kao koalicija Zagreb je naš – Nova ljevica – ORaH – Radnička fronta – Za grad, posebice se obraćamo glasačima SDP-a koji su uvidjeli da ta stranka ne može odgovoriti niti izazovima razvoja grada niti izazovima suvremene ljevice.

Nije li naziv Zagreb je naš svojatanje Grada i na neki način isključiv. Koja je poruka naziva?

Zagreb je naš znači da pripada svim stanovnicima grada, a ne političkim i ekonomskim moćnicima. To znači da je naziv zapravo uključiv, a ne obrnuto. Zagreb je naš! je politička artikulacija koja se nastavlja na akcije u koje su bili uključeni neki od nas poput Ne damo naše autoceste i Srđ je naš.

Imate li program za Zagreb, što nudite građanima?

Naravno da imamo program za otvoreniji, zeleniji i pravedniji Zagreb u čijoj je izradi sudjelovalo 50-ak stručnjaka. Prva smo politička opcija u Hrvatskoj koja je ponudila izborni program na prioritiziranje i komentiranje građanima što mogu učiniti na www.zagrebjenas.hr. Snizit ćemo cijenu vode za kućanstva i tražiti reviziju štetnog ugovora o pročišćavanju otpadnih voda. Zatvorit ćemo odlagalište Jakuševac i uspostaviti sustav odvojenog prikupljanja otpada na kućnom pragu uz promjenu sustava naplate odvoza prema količini. Sagradit ćemo 12 novih tipskih i modularnih vrtića jer je sada u gradskim vrtićima četvrtina djece više nego što je propisano Državnim pedagoškim standardom.

Koji bi vam bili neki od prvih poteza upravljanja ako dobijete povjerenje građana?

Najprije ću u nekoliko mjeseci za 3/4 smanjiti smrad koji dolazi s Jakuševca natkrivanjem kompostane koja se tamo nalazi. Zatim ću instrumentima zelene javne nabave osigurati da se u gradskim ustanovama i poduzećima koristi hrana OPG-ova i manjih proizvođača iz zagrebačke okolice. Time ulažemo u lokalni razvoj, smanjujemo emisiju stakleničkih plinova zbog kraćeg transporta proizvoda i osiguravamo kvalitetnu hranu, posebice za djecu u vrtićima.

Treba li Zagrebu podzemna željeznica?

Zagrebu prije svega treba unaprjeđenje postojećeg javnog prijevoza, a tek nakon toga može se ići u projekte poput podzemne željeznice. Prosječna brzina tramvaja prije 16 godina bila je oko 15 km/h, a sada je 12 km/h. Ubrzat ćemo tramvajski promet fizičkim odvajanjem žutih traka, odnosno tramvajskih koridora od automobilskog prometa. Isto tako, proširit ćemo tramvajsku mrežu koja se u posljednjih 16 godina nije proširila niti za jedan metar te realizirati dugo najavljivane projekte poput tramvajske pruge od Črnomerca do Horvaćanske.

Biste li ukinuli sufinanciranje Snježne kraljice i što biste napravili sa stadionom u Maksimiru?

Da, ukinuo bih. Nismo skloni jednokratnim sportskim megaspektaklima, nakon kojih građani godinama plaćaju račune. Taj novac usmjerio bih u poboljšanje infrastrukture za rekreativni sport, posebice za djecu. Dinamo ne poštuje Zakon o sportu i Zakon o udrugama, a unatoč godišnjim prihodima od oko 500 milijuna kuna, porezni obveznici klubu plaćaju režije od 9 milijuna kuna za korištenje gradskog stadiona u Maksimiru. Smanjit ćemo ukupno proračunsko financiranje Dinama, a nastavak financiranja kluba uvjetovati provedbom važećih zakona i demokratizacijom upravljanja uz načelo jedan član – jedan glas. Za nastavak uređenja stadiona ili novu lokaciju ključni kriterij bit će ekonomska isplativost.

Koliko mandata očekujete u Skupštini i s kim, ako bude potrebno, planirate surađivati u koaliciji?

Očekujemo ulazak u Skupštinu i dovoljno mandata za samostalan klub. Sada smo dio predizborne koalicije s još 4 stranke. O postizbornim koalicijama još je rano govoriti.

PODIJELI