U petak, 9. lipnja, i subotu, 10. lipnja, u Zagrebu i okolici održava se INA Delta Rally, najpoznatije rally natjecanje u Hrvatskoj, koje će se održati 43. put. Ljubitelje te discipline automobilizma očekuju odlične vožnje kod Bundeka, po Medvednici i u Dugom Selu.
Uz taj rally veže se i ime Juraja Šebalja (AKK Sveta Nedelja), 41-godišnjeg Zagrepčanina, sedmerostrukog pobjednika (2004.-2005., 2007., 2012.-2014. i 2016. godine), koji je u autosportu od 1987. godine kada je s 11 godina prešaltao iz druge u treću brzinu narančasti Stojadin, a prvi rally odvozio je s 19 godine Peugeotom 106. INA Delta jedno mu je od najdražih natjecanja. Važno mu je da se radi na vrhunskoj razini. Voziti snažan automobil bez dobre pripreme i prateće ekipe je teško. Ove sezone ima i novog suvozača, važnog člana ekipe, mladog Karla Goluba.
Što je to tako posebno u vezi s ovim natjecanjem za koje mnogi kažu da je vrlo zahtjevno?
INA Delta rally priča je o brzinskim ispitima na Sljemenu. Tako i nikako drukčije. Za nas zagrebačke automobiliste posebno je jer smo na Sljemenu napravili prve prave trkaće kilometre. Sljeme je prekrasna dionica za koju zagrebački automobilisti vode i dnevnike vožnje. Priča o Sljemenu su ta dva brzinska ispita koja kreću, jedan s Pila, drugi s Blizneca, a završavaju u Šestinama. Treba biti posebno oprezan da se završe brzinci.
Ove godine brzinci su ponovno kod Dugog Sela. Mnogi ističu Martin Breg.
Prekrasne ceste s drukčijim tipom asfalta od standardnog, atraktivan skok na Martin Bregu i zato mi je drago da se vozi ta dionica. Treći brzinac je na Lazu. Suludo brza široka cesta. Nekada je asfalt bio skliskiji, a sadašnji dopušta velike brzine, samo više nije toliko zahtjevan. Na Lazu će nam auti ići do blokade, koja je na 170 km/h.
Sve počinje na Bundeku, kod Zagrebačkog velesajma u petak u 17 sati.
Velesajam je brzinac za publiku. Nekad smo vozili makadamski dio, ali nikada mi nije ležao. Cijeli rally je na asfaltu i onda taj makadam uopće ne odgovara, pogotovo autima na prednji pogon. Jednom sam umalo izgubio rally zbog tog makadama jer je konkurencija imala pogon na sva četiri kotača, za razliku od mene.
Koja su najbolja mjesta za gledati ovogodišnji rally?
Trenutačna koncepcija brzinca na Bundeku dobro je posložena. Tamo publika najviše vidi. Nije loše otići ni na Martin Breg jer se voze dva brzinska ispita zaredom i ima onaj poznati skok na brdu. Naravno, i Sljeme, pogotovo ona dionica nizbrdo prema Šestinama koju prolazimo četiri puta.
Na Delti biste trebali predstaviti i novi automobil.
S Mitsubishi Lancera EVO 9 prelazim na Hyundai i20. Vozit ću njime tri rallyja u Hrvatskoj, INA Delta, Croatia Rally (rujan) i Porečki rally (studeni) te u Novoj Gorici (Slovenija) koji će se računati za Prvenstvo Hrvatske.
Po čemu je specifičan taj novi auto?
Skup je, posljednja riječ tehnologije, predstavljen je prošle godine u klasi R5 automobila. Izuzetno brz auto, stepenica ispod WRC automobila koje je, ove nove, i nemoguće kupiti. Drago mi je da ću sjesti u taj auto, s kojim bih trebao biti mnogo brži nego što sam trenutačno s Mitsubishijem, koji je fenomenalan trkaći automobil, ali ga je vrijeme malo pregazilo pa kad dođu stranci s R5 autima, ništa im ne mogu. Trebat će se prilagoditi, ali siguran sam da ću odmah biti brži s novim autom nego što sam bio s Mitsubishijem, ali to nije teško postići. Potrebno je napraviti mnogo bolja vremena, a za to je potrebno vremena. Mi to mjerimo u sekundi po kilometru, npr. ako je brzinski ispit na Sljemenu 22 kilometra, onda bi, smatram, s Hyundaijem trebao ostvariti najmanje 20 sekundi bolji rezultat na tom brzincu. Samo je pitanje koliko ću biti brži s njim. Automobil je lakši za 200 kilograma od dosadašnjeg, mnogo bolje leži, koči. Moram to vozački iskoristiti.
Kakva je konkurencija ove godine na Ina Delti?
Klasu R5 ove godine vozi Vilijam Prodan iz Buzeta, koji ima dobar auto (Peugeot 208 R5) i dobar tim, pobijedio nas je nedavno u Opatiji, tako da mislim da će se između nas voditi borba za prvo mjesto. Trebao bi doći i Mađar Krisztian Hideg s Mitsubishijem složenim za R4 pravila i mogao bi biti kandidat za naslov jer ga već dugo vozi.
Rally je specifična disciplina, mnogo stvari utječe na rezultat: gume, gorivo, vrijeme, podloga… Dok vozači na velikim natjecanjima imaju posebnu osobu koji prati vrijeme, vlažnost, temperaturu podloge, većina ostalih se snalazi na razne načine.
Pratim nekoliko vremenskih prognoza i radara. Tu i tamo nazovem Zorana Vakulu, kojeg nikada nisam upoznao, ali čovjek mi pomogne. Nazovem ga, onda mi on da informaciju o tome kakvo je pravo stanje na radaru jer ovi svi radari imaju vremenski odmak prikazivanja od najmanje 10 minuta. Imam i prijatelje na svim brzinskim ispitima, ali nikad nisi 100 posto siguran. Važno je što manje pogriješiti, to je draž relija.
Imate li pritiska uoči rallyja u Zagrebu i okolici?
Pritisak uoči ovog natjecanja je znatan jer je pred domaćom publikom. No, samo trebam sjesti, opustiti se i uživati u vožnji.