Odlaskom pet poznatih modnih brandova – Zara, Bershka, Massimo Dutti, Pull&Bear i Stradivarius – koji su prije mjesec dana zatvorili vrata svojih trgovina u zaprešićkom Westgate Shopping Centru, potvrdile su se neslužbene najave dobro upućenih koji su upozoravali na velike probleme najvećeg trgovačkog centra u Hrvatskoj, onog koji se, među ostalim, reklamira i kao najveće “modno središte metropole” iako je od Trga bana Josipa Jelačića udaljen malo više od nemalih 25 kilometara.
‘Iznenadni’ nestanak
Upozorivši nas na “iznenadni” nestanak trgovina navedenih brendova, ali i na tehničke probleme u Westgateu gdje prošli vikend navodno nije normalno radila čak ni klima, naši čitatelji potvrdili su nam i neslužbene informacije o velikim problemima tog shopping centra koji već godinama posluje s gubicima, ali kojemu su veliki zakupci prostora tek krajem prošle godine počeli slati obavijesti o otkazu poslovnih prostora. Konkretnije, potvrđena je informacija koju je još krajem prošle godine objavio Poslovni dnevnik da su još sredinom prošlog studenoga navedeni zakupci prostora, sada iz Westgatea “nestalih” brandova grupacije Inditex, najavili odlazak s otkaznim rokom od šest mjeseci.
Tako je sada, sredinom ove godine, nastala velika i mnogima iznenadna rupa u ponudi tog “modnog središta metropole” – vidljiva čak i “modno neosviještenim kupcima” koji mogu uočiti nestanak trgovina poznatih brandova u prizemlju tog trgovačkog centra gdje su, prema objavljenim podacima, sada “nestale” tvrtke Inditexa dosad trgovale na više od 4000 četvornih metara prostora. Pritom je, kako se navodilo, Zara kao zakupac najvećeg prostora, osim gotovo 2000 četvornih metara u prizemlju, koristila i prostor na prvom katu tog najvećeg hrvatskog trgovačkog centra.
Na upit Zagrebačkog lista, iz tvtke Shopping Centar Zagreb (SCZ), vlasnika Westgatea, potvrdili su odlazak tih brandova, pritom ne navodeći dodatne pojedinosti niti posljedice za buduće poslovanje ili ugled tog shopping centra.
Vrući shopping
“Vezano za vaš upit, grupacija Inditex u Westgateu nije prisutna od kraja svibnja 2017. Kada je riječ o poslovnim prostorima te budućim zakupcima, naglašavamo da je riječ o povjerljivim poslovnim informacijama čije pojedinosti nismo u mogućnosti iznositi u javnost”, navodi se u odgovoru Shopping Centra Zagreb, u kojemu se posebno naglašava i kako se, nakon ipak velikog odlaska poznatih brandova, “broj kupaca, promet i poslovanje odvijaju neometano”.
S druge strane, dobili smo i indirektan odgovor upravitelja Westgatea na informacije iz našeg neslužbenog izvora da bi taj shopping centar vrlo brzo mogao napustiti najmanje još jedan iznimno popularan i tražen brand sportske opreme, nekoliko poznatih tekstilnih marki, ali i Peek&Cloppenburg, i to, navodno, već tijekom ovog ljeta. Kako se može zaključiti iz tog odgovora, odlazak nekih robnih marki u tom centru tretiraju kao “bussines as usual”, iako sada već mnogi upućeni zaključuju da je nedavno povlačenje grupacije Inditex samo početak odlaska i mnogih drugih renomiranih tvrtki iz Westgatea.
Prisutnost ili izostanak brandova standardni je dio poslovanja svakog trgovačkog lanca. Kao najveće modno središte u Hrvatskoj, Westgate nudi najširu paletu vrhunskih brandova kao što su Reserved, Mohito, Terranova, H&M, Mango, Europa 92, New Yorker, Lacoste, Peek&Cloppenburg, s.Oliver, C&A i mnoge druge”, zaključuju u SCZ-u, pohvalivši se kako su nedavno svoja vrata u Westgateu otvorili i trgovina turskog branda namještaja i opreme za dom Dogtas te Pepco, diskontni brand odjeće s, kako naglašavju, posebno velikom ponudom proizvoda za djecu i uređenje doma. Na upit je li, kako tvrde naši čitatelji, prošli vikend bila problema s klimom u Westgateu, nismo dobili odgovor, već su naše čitatelje pozvali na, blago rečeno, nastavak vrućeg shoppinga u, naravno, njihovoj režiji.
‘Rashlađen’ odgovor
“Westgate kao najveći trgovački centar u Hrvatskoj, s više od 240 trgovina i kilometarskim izlozima privlači iznimno velik broj posjetitelja željnih najnovijih modnih poslastica, ali i dobre zabave. Anketa koju smo nedavno proveli među posjetiteljima pokazuje da su iznimno zadovoljni ponudom i brojnim popratnim sadržajima, među kojima su najveća dječja igraonica na zatvorenom, Kid’s World koja se prostire na četiri tisuće četvornih metara. Brojni ugostiteljski objekti i ljetne terase ravnomjerno su raspoređeni po cijelom centru kako bi se posjetiteljima omogućio predah i osvježenje tijekom kupnje”, ističe se u njihovu “rashlađenom” odgovoru.
No, s druge strane, u sjeni odlaska brandova vrijedno je istaknuti i rezultate poslovanja Westgatea koji, barem prema dosadašnjim napisima, i nisu baš sjajni.
Konkretnije, oni su loši od samog otvaranja tog shopping centra krajem 2009., što se, onako neugodno, poklopilo s vrhuncom tada galopirajuće ekonomske krize. Primjerice, prema medijskim napisima, gubitak Westgatea još 2011. iznosio je oko 190 milijuna kuna, 2015. oko 102 milijuna, da bi se u bilanci prošle godine na stranicama Fine navodio preneseni gubitak od “samo” 65,2 milijuna kuna.
S druge strane, prema pisanju Poslovnog dnevnika, brandovi koji su krajem prošle godine donijeli odluku o napuštanju Westgatea iznimno su dobro poslovali. Tako je, primjerice, prema Poslovnom dnevniku, Zara 2015. imala oko 391 milijuna kuna prihoda i 17,7 milijuna dobiti dobiti, Pull&Bear 41,6 milijuna prihoda i 1,6 milijuna kuna dobiti, Bershka 80 milijuna prihoda i 4,6 milijuna dobiti, a slične pozitivne rezultate i dobit imali su Massimo Dutti i Stradivarius.
Kako zlobni jezici zaključuju, i na prilazu Zaprešiću ponavlja se klasična kapitalistička priča – Westgate sada napuštaju brandovi koji negdje drugdje žele i, prema svemu sudeći, mogu ostvariti dobit. Pritom im je, kako se ispostavilo, dosadašnje pozicioniranje njihova branda u, kako u Westgateu ističu – “najvećem modnom središtu Hrvatske” – bilo potpuno nevažno.