PODIJELI

Možda već sutra i vi idete na godišnji odmor ili jednostavno počinjete s redovnim sunčanjem na terasama i balkonima svojih stanova, ili na livadama u obližnjim izletištima.

Možda ćete se već sutra naći na nekoj morskoj plaži i zavidno gledati one koji su već dobili divnu, tamnu boju kože. Učinit ćete veliku pogrešku ako se odlučite satima izlagati suncu kako biste što prije sustigli spomenute “crnce”. Ne zaboravite da su oni došli na more prije vas, i to najmanje deset do petnaest dana. Prema tome, pamet u glavu i ne prenaglite. Osim ako želite nekoliko neprospavanih noći, prevrtanje od bolova i visoku temperaturu, što će vam zagorčati godišnji odmor.

Budite aktivni

Kao posljedica prekomjernog izlaganja ultraljubičastim zrakama nastaje upala kože s crvenilom, bolovima, napetošću, žarenjem i ponekad otokom. U težim slučajevima javljaju se mjehuri te opći simptomi, npr. drhtavica, vrućica, pa i stanje slično šoku. Nakon nekoliko dana počinje ljuštenje, često praćeno svrbežom i konačno pigmentacija, pocrnjenje, preplanulost kože.

Stvaranje većih količina pigmenta u koži učinit će je manje osjetljivom na daljnja sunčanja. Zato svjetloputi pojedinci koji ne mogu stvarati veće količine pigmenata u koži moraju biti posebno oprezni i postupno se izlagati sunčevim zrakama.

Danas na tržištu postoje mnoge dobre zaštitne kreme koje sprječavaju opasno djelovanje ultraljubičastih zraka na kožu. Neke od tih krema pomažu da koža potamni, a da ne pretrpi razdoblje opekotina.

Bolesniku sa sunčevim opekotinama može se pomoći vlaženjem hladnom vodom ili stavljanjem hladnih obloga na opečena mjesta.

U slučaju jačih opekotina treba se posavjetovati i s liječnikom. Treba piti dosta tekućine, a eventualni jaki bolovi mogu se smiriti i s nekoliko aspirina na dan. Prvih dana sunčanja ne ležite nepomično, krećite se, trčite i igrajte pa će sunčanje biti manje opasno. Izbjegavajte sunčanje od 11 sati ujutro do 4 sata poslije podne!

Za vrućih dana žedna usta traže mnogo tekućine. Nije ni čudo. U toplim klimatskim uvjetima naš organizam gubi mnogo više tekućine nego obično. Da bi se tjelesne funkcije odvijale normalno, izgubljena tekućina mora se nadoknaditi. Pod normalnim okolnostima odrastao čovjek svaki dan izgubi 2,5 do 3 litre vode.

Više od 80 posto znanstvenika i liječnika smatra da mlaki čaj najbolje gasi žeđ za ljetnih sparina i bolje osvježava nego hladna voda. Zahvaljujući organskim kiselinama voćni sokovi imaju osvježavajuća svojstva te gase žeđ. Zbog obilja mineralnih soli i vitamina osobito su korisni djeci.

Ljetne ozljede i opasnosti

Čest pratilac svih ljetnih aktivnosti su ozljede. Ozljeda koja u prvi trenutak izgleda bezazleno je ubod morskog ježa. Pri vađenju iglica treba alkoholom dezinficirati iglu kojom se iglice vade. Ako je broj uboda veći, valja potražiti liječničku pomoć.

Oštar kamen, podvodna stijena, koraljni greben te krhotine stakla mogu uzrokovati manje ili veće posjekotine i razderotine kože i potkožja. U tom slučaju preporučuje se obratiti liječniku koji će vam dati serum protiv tetanusa i stručno obraditi ranu. Na plažama koje nisu pjeskovite uputno je nošenje zaštitne gumene obuće. Ako se umjesto ribe, na udicu uhvati ribič, potrebno je donji dio udice (osti), ako je prošao kroz kožu, odsjeći kliještima i tek onda izvući udicu. Ubodi nekih riba, kao što su škarpine, pauci, golubinke i žutulje, mogu izazvati jake bolove i lokalne infekcije pa je i tu potreban oprez.

Sunčajte se, ali nemojte pretjerati da vam sunčanica do kraja ne pokvari godišnji odmor. Dugotrajno sunčanje glave osobito je opasno za djecu jer je njihova koža tanja i nježnija i ne štiti dovoljno od djelovanja sunčevih zraka.

Pojačano zagrijavanje glave uzrokuje oticanje mozga. Kao posljedica toga javljaju se glavobolje, malaksalost, vrtoglavice, mučnina, povraćanje, povišena temperatura, a u težim slučajevima i nesvijest, uz pad krvnog tlaka, bljedilo lica i ubrzano disanje.

Posebno je opasno kad je, uz zagrijavanje, prisutna i povećana vlažnost zraka. Tada je hlapljenje znoja smanjeno i otežana njegova funkcija da odvodi toplinu iz tijela. Oboljelog treba odmah prenijeti u hladovinu, raskopčati mu odjeću, staviti hladne obloge na glavu i tijelo i dati mu piti dovoljno tekućine. Bezuvjetno je potrebno pozvati liječnika.

U godišnjem smo dobu kad itekako treba biti oprezan jer je mogućnost susreta sa zmijama vrlo velika. Planinarimo, kampiramo, lunjamo šumama ili kamenjarom, izležavamo se na obalama itd. Koliko je to važno, najbolje govori podatak da u svijetu svake godine od ujeda zmija umire 30.000 do 40.000 ljudi. Osoba koju je ugrizla zmija mora, koliko god je to moguće, biti mirna jer pokreti ubrzavaju širenje otrova u ostale dijelove tijela. Nakon toga, potrebno je postaviti zavoj iznad mjesta ugriza.

Za podvezivanje može se poslužiti pojasom, maramicom, rukavom od košulje itd. Dobro je pokušati istisnuti što više krvi iz rane. Nakon toga ranu treba pokriti komadom što čistije tkanine.
Ugrizenu osobu valja što hitnije prevesti u bolnicu gdje će joj biti pružena stručna liječnička pomoć i serum protiv zmijskog otrova. Tijekom prijevoza do bolnice treba paziti da se što manje pomiče dio tijela na kojemu je rana. Žrtvi se ne smije davati rakija ili bilo kakvo alkoholno piće. Ali, jedan do dva aspirina pokazala su se korisnima, pod uvjetom da je bolesnik pri svijesti i da može gutati.

Hodajte bosi

Iskoristite ljeto i ojačajte svoja stopala hodajući bosi. Danas je teško naći čovjeka koji nema, barem u manjoj mjeri, ravna stopala. Često ravna stopala nalazimo u već u male djece. Zbog ravnih stopala ljudi se žale na brzo zamaranje, bolove u stopalima i listovima, koji se mogu širiti i u leđima, na osjećaj težine i napetosti, oticanje nogu i sl. Zato, gdje god možete, hodajte i trčite sa svojom djecom bosi. I vaša stopala i njihovi mišići željni su sunca, zraka i slobodnog kretanja, nakon što ste ih godinu dana stiskali u uskim i nehigijenskim cipelama, koje su u posljednje vrijeme opet u modi.

Pustite ih neka barem preko ljeta malo ojačaju i mnoge će vam teškoće nestati.

(Dr. Ivo Belan)

PODIJELI