PODIJELI

S toplijim vremenom sve više Velikogoričana odlučilo je zamijeniti svoje limene ljubimce malo drukčijim limenim ljubimcima, onima bez motora i na dva kotača.

I dok neki bicikl koriste isključivo kao prijevozno sredstvo kojim mogu brže doći do svog odredišta, a bez brige o parkiranju, postoje i oni koji će se odvažiti i s malo boljim biciklom otići na jednu od mnogih utrka i maratona koji se događaju u Velikoj Gorici poput Tur de Tura ili nadolazeće Turopoljske milje.

Sve ovisi o terenu

– Bicikle koje koristimo kao rekreativci bicikli su koje bismo željeli složiti tako da nam pomognu svladati teške uspone i zahtjevne terene pa imaju malo više opreme – objašnjava Josip Lukenda koji se bavi amaterskim biciklizmom već nekoliko godina. Kad je riječ o opremi i specifikacijama bicikala, dodaje da ne postoji univerzalan odgovor, već da sve ovisi o terenu na kojemu se planirate voziti.

– Sve ovisi o tome što voziš. Voziš li cestom, makadamom, gradom ili na brdu. Ovisno o tome, kupuješ bicikl i opremu koju trebaš. Svi koristimo drugu opremu koja je slična, ali ovisi o terenu – pojasnio je Josipov prijatelj Filip Bundalo koji je također već dugo u ovoj vrsti biciklizma.

Njih dvojica najviše se bave brdskim biciklizmom, no ističu kako se za ovu vrstu biciklizma treba pripremati, a da ozljede nisu rijetka pojava.

– Neki vježbaju, ali većina ide na Sljeme i tamo ‘pumpaju’ kondiciju. Tako je onda lakše voziti maratone gdje imaš po 10 kilometara uspona koji moraju svladati – rekao je Josip. Na Sljemenu postoji i enduro-staza koju mnogi vole upravo zbog brojnih spustova jer su uspone već svladali. Bez obzira na to što smo navikli da je lakše ići nizbrdo, Josip ističe kako je u biciklizmu upravo zbog mnogih zapreka i velike brzine mnogo teže voziti spust.

Padovi i ozljede

– Naš kolega je na Sljemenu na enduro-stazi ‘zveknuo’, slomio ključnu kost i gotovo prerezao vratnu arteriju. Kolegica je razbila kacigu na tri dijela, imala je frakturu lubanje i jak potres mozga. To su užasne ozljede, ali se događaju kod pada pri visokim brzinama – objasnio je Josip.

Kad je riječ o lakšem obliku brdskog biciklizma kojima se Josip i Filip bave, tu ozljede nisu toliko opasne koliko često znaju biti banalne. Kao dobru stvar ističu blatnjav teren po kojemu voze jer, ako i padnu, uglavnom padnu u blato ili na lišće.

– Odrapane noge najčešća su ozljeda. Pedale najčešće ozlijede i zovemo ih „zlobe“ jer udaraju po kostima, i to najviše boli. To se događa kod sporih vožnji – objašnjava Josip te prepričava anegdotu kada je vozio bicikl i pri zaobilaženju zapreke usporio te se udario pedalom o nogu. Osim iznenađujuće jakog krvarenja, dobio je i injekciju protiv tetanusa.

Možda je pouka o izbjegavanju ozljeda upravo umjerena brzina jer se ozljede dobivaju pri velikim brzinama te uglavnom zbog nepažnje.

Kako bi se zaštitili od težih ozljeda, dečki od zaštitne opreme uglavnom koriste kacigu i rukavice koje će spriječiti ogrebotine pri padu. Također, preporučuje se odgovarajuća sintetička odjeća koja bolje upija znoj.

Filip ističe kako postoji i odgovarajuća obuća koju biciklisti koriste, a u koju spadaju i tenisice koje se kopčaju za pedalu. Međutim, ako niste dovoljno pažljivi i ne uspijete ih pravodobno otkopčati s pedale, možete vrlo lako pasti s bicikla. No, kao i u svakom drugom hobiju, oprema koju kupujete, može i ne mora biti skupa. Josip i Filip slažu se kako je vožnja biciklom, ipak, najbitnija, a oprema vam služi samo za lakšu vožnju.

Servis kao kod auta

Svoj bicikl i opremu morat ćete, kao i kod auta, svako malo pregledavati, a ponekad i servisirati.

– Neke stvari treba gledati svaki tjedan i prije svake vožnje, a veći servis bilo bi dobro obaviti jednom godišnje kod nekoga tko se dobro razumije u to. Lanac i gume provjeravam prije svake vožnje, kao i kočnice. Kad se gume istroše, moraš ih mijenjati u skladu s time koliko voziš – objasnio je Filip.

S obzirom na to da su im najdraže vožnje one po prirodi, ni Filip ni Josip ne voze bicikl gradskim ulicama. Međutim, kada bi i htjeli, zasad postoje samo dvije rute na kojima je biciklistički trak ili staza. Trak se nalazi u glavnoj ulici, Zagrebačkoj, dok se biciklistička staza nalazi na velikogoričkoj obilaznici. Prema zakonu, na ostalim relacijama trebali bi se voziti cestom, što njima možda i nije problem koliko onima manje odvažnima ili spretnima.

 

PODIJELI