PODIJELI

Javnim gradskim prijevozom kao što je tramvaj vozimo se svakodnevno, no jeste li se ikada zapitali gdje su nestali tramvajski brojevi 10 i 16?

Iako je u današnje vrijeme voziti se tramvajem nešto skroz normalno i pomalo dosadno, nekada su tramvajska kola vukli konji. Naime, naglom urbanizacijom Zagreba potkraj 19. stoljeća javila se potreba za uvođenjem organiziranog javnog gradskog prijevoza, piše magicus.info

Uvođenje konjskog tramvaja

Berislav Kržič‎/Zagreb – Kakav je bio nekada (SLIKE, VIDEO)

O potrebi uvođenja konjskog tramvaja, gradski su oci počeli raspravljati 1885. godine, a ideja je postala aktualna 1887., kad je francuski inženjer Raoul Pierre Alexandre Gautier predložio gradskom poglavarstvu uvođenje konjskog tramvaja od Zagreba do Samobora. Zbog nedostatka sredstava Gautier je promijenio plan i predložio gradnju pruge u Zagrebu. Koncesiju za gradnju pruge konačno je dobio 7. ožujka 1891., međutim Gautier nije započeo s njezinom gradnjom, nego je uz pristanak gradske općine prenio svoja prava i obveze na Društvo zagrebačkih građana. Gradnja jednokolosiječne tramvajske pruge počela je 11. svibnja 1891. godine.

Facebook/vica Horvat‎/Zagreb – Kakav je bio nekada (SLIKE, VIDEO)

Konjski tramvaj pušten je u promet 5. rujna 1891. godine.

Nakon što smo se prisjetili samih početaka, vjerojatno ste se mnogo puta pitali gdje su nestali tramvajski brojevi 10 i 16?

Umjesto 16-ice, bus 109

Do 1991. godine 16-ica je vozila od Črnomerca preko Jadranskog mosta do Zapruđa. Tada je privremeno ukinuta zbog nedostatka vozača, uzrokovanog ratom. ZET je, naime, početkom Domovinskog rata bio prisiljen smanjiti prijevozne kapacitete jer su u obrani domovine bili angažirani i brojni vozači tramvaja.

Zbog ukidanja ove linije uspostavljena je današnja autobusna linija broj 109, Črnomerec-Dugave, koja se s vremenom pokazala atraktivnijom pa je tramvaj broj 16 ukinut.

Desetka – kobni tramvaj?

Maja Frluzec‎/Zagreb – Kakav je bio nekada (SLIKE, VIDEO)

Što se desetke tiče, mnogi građani smatraju da je upravo desetka bila onaj kobni tramvaj što je ukinut nakon tragične nesreće na mirogojskoj trasi. No, zapravo se radilo o nesretnom broju 13. Nesreća mirogojske trinaestice dogodila se 31. listopada 1954. godine, u njoj je poginulo 19 putnika, a presudom je utvrđena vozačeva krivica. Tragedija se dogodila se pri vožnji tramvaja nizbrdo, od Mirogoja do Gupčeve zvijezde.

Valentina Ljiljak‎/Zagreb – Kakav je bio nekada (SLIKE, VIDEO)

Dok je tramvaj ulazio u prvi zavoj vozač je htio uključiti tračničku kočnicu, ali je opazio da ona ne radi. Nastavio je s pokušajima tračničkog kočenja, kočenja ručnom kočnicom uz sipanje pijeska, ali su kola dobila takvu brzinu da je svaki pokušaj bio uzaludan. Tramvaj je izletio iz tračnica prema drugoj strani ceste i prevrćući se udario u tri stabla i čelični stup.

Juraj Radonjić, tada tek dječak, sjeća se priče o jednom mladiću koji je iskočio iz tramvaja što je jurio u smrt i tako si spasio život.

Tramvaj broj 13 je, naravno, ukinut no 42 godine nakon tragičnog događaja linija broj 13 uvedena je na današnjoj trasi od Žitnjaka do Kvaternikova trga.

Tramvaj broj 10, neki se možda i sjećaju, do ranih osamdesetih godina vozio je Zagrebom od Borongaja do Črnomerca i nazad, a zbog uvođenja novih linija ova je linija jednostavno postala suvišnom.

 

 

 

 

PODIJELI