PODIJELI

– Promatrajući navike turista u Dubrovniku, kojima je bilo ‘fora’ točiti vodu na Onofrijevoj česmi u plastične boce, razmišljao sam da bi im trebalo ponuditi nešto ekološki prihvatljivije, a da im bude i uspomena na mjesto koje su posjetili.

Dakle, da to bude staklena boca, ali njih je na tržištu na tisuće. No, moj tim i ja uspjeli smo napraviti u potpunosti reciklirajuću bocu, uključujući i čep. Onda smo smislili i torbicu za bocu koja je od reciklirajuće plastike, čime smanjujemo utjecaj plastične ambalaže na okoliš. To je taj analogni dio, a digitalni je besplatna aplikacija kojom se otkriva najbliži izvor pitke vode – kaže Goran Ladišić.

Za projekt je dobio potporu Ministarstva zaštite okoliša i energetike, Hrvatskih voda, Razvojne agencije grada Zagreba, Vodovoda i odvodnje grada Zagreba i konzorcija društvenih poduzeća ACT

– To mogu biti prirodni izvori ili javne česme. Do sad je preko Freewe mapirano oko 2000 izvora vode za piće u 60 svjetskih gradova, ne samo u Europi, nego i u Americi, Japanu, Novom Zelandu, pa čak i na Nepalu. Dodatna je pogodnost to što korisnik pri planiranju putovanja, može skinuti lokacije na kojima se namjerava kretati, te ih koristiti i kad nema pristup internetu. Poanta je u tome da izvore mapiraju sami korisnici i dijele ih s drugima – ističe Ladišić.

Novčanu potporu za Freewu dobili su kao pobjednici natječaja Startup Factory Zagreb i Pokreni nešto svoje. Izuzetno dobro prošla je i crowfounding kampanja koju su pokrenuli za proizvodnju ovog “vodnog” seta i na kojoj su prikupili oko 200 tisuća kuna. Ladišić je projekt razrađivao dvije godine sa svojim prijateljima i poslovnim suradnicima i u njegovu timu su sad Marko Rašić, Vedrana Vrabec i Mihaela Ivanec.

Ladišić naglašava i kako će taj “pribor za vodu” biti isključivo domaće proizvodnje – bočicu će proizvoditi tvrtka Vetropak iz Huma na Sutli iz koje bi u studenome trebala izaći prva tranša od od nekoliko tisuća komada. Čep proizvodi tvrtka Termist iz Samobora, a torbicu tvrtka neobičnog naziva Rooosvaj u Dugoj Resi. Aplikacija se radi u Labinu u tzv. Labinskoj dolini, u tvrtki Lloyds. S vremenom, aplikacija bi se trebala nadograditi, te bi se mogli iščitati detaljniji podaci o izvoru, o kakvoći vode, je li izvor presušio, urušio se ili nešto slično.

– Želimo 100 posto hrvatski brend koji će postati prepoznatljiv u svijetu. Aktivno radimo cijelo vrijeme, a rezultati su sve vidljiviji, već pregovaramo s nekoliko potencijalnih investitora i partnera projekta Freewa – ističe Ladišić. Cilj mu je, kaže, stvoriti zajednicu osviještenih ljudi, pogotovo u ekološkom smislu. Ne čudi se zato da na prezentacijama projekta najveći pljesak dobiva kad kaže da je cilj potomcima ostaviti prirodu barem očuvanu toliko koliko je sada.

– Nije ovdje riječ samo o pitanju dostupnosti pitke vode, nego i o upravljanju postojećim resursima. To je posebno važno za Hrvatsku koja je prema UNESCO-ovu istraživanju u 188 država, treća na svijetu po bogatstvu voda. Naša aplikacija može pomoći i u pametnijem upravljanju pitkom vodom – uvjeren je Ladišić.

Za početak, kad počne prodaja, bočica s pripadajućim priborom moći će se naći u suvenirnicama, ali su Ladišićevi planovi globalni. Kaže kako pregovara i s jednom od najstarijih svjetskih organizacija za zaštitu okoliša, ali ne želi zasad otkrivati detalje.

Ladišić se profesionalno bavio prodajom i distribucijom, radio je za velike hrvatske tvrtke. Suradnici u njegovu timu imaju bogato iskustvo u dizajnu, a tu su i pravnici i ljudi zaduženi za ekonomsku stranu priče.

PODIJELI