PODIJELI

Supružnici Mario i Maja Žamboki su prije šest mjeseci na Trešnjevci otvorili trgovinu ‘Žabac’ koja već sad slovi kao najpoznatiji dućan u gradu.

U toj trgovini kupuju umirovljenici, ali i mlade obitelji, studenti, srednjoškolci, iskusne kućanice, dobro upućeni muškarci…

Stoje ispred naslaganih kutija s robom i gledaju u čudu u istaknute cijene. Proizvod potom premeću po rukama, tražeći na njemu neku grešku. I nije im jasno – kako to može biti toliko jeftino. I to po više od 90 posto nižoj cijeni nego u ostalim dućanima.

Iznimno niske cijene najveći su ‘mamac’ kojim supružnici Žamboki dovlače kupce. Po kojoj cijeni će se neki artikl rasprodati, najbolje zna Mario, trgovac s 30-godina rada iza sebe u tom poslu, koji je odlučio u Zagrebu pokrenuti pilot-projekt kakav supružnici Žamboki nisu vidjeli nigdje drugdje. Odlučili su otvoriti food outlet.

Prvi, na 30-ak kvadrata, otvorili su lani u lipnju u Tkalčićevoj. A kad im je taj prostor postao premalen, počeli su tražiti prostor za drugi. Idealnim se pokazao lokal u prometnoj Tratinskoj, tik do trešnjevačkog placa. Vrata je otvorio u travnju ove godine.

– Sve je počelo s malenom trgovinom na Dolcu. Tamo je godinama uvijek stajao izdvojen kutak za manje vrijednu robu. Sad je taj dućan zatvoren, a u međuvremenu smo otvorili ovaj u Tkalčićevoj, u kojem smo prodavali sitne pekarske proizvode. To nije išlo, pa smo se odlučili na promjenu koncepta – kazao je Mario Žamboki za Večernji list, a njegova supruga Maja je dodala kako su na ideju o food outletu došli kad su prije dvije, tri godine jednom prilikom došli do informacije koliko se u Hrvatskoj baci hrane.

– Riječ je o 400.000 tona godišnje. Odlučili smo tu brojku smanjiti, čini se da u tome i uspijevamo. Nakon što smo mi otvorili, koncept su prepoznali i drugi. Tri mjeseca poslije našeg food outleta, jedan se otvorio u Varaždinu, Sloveniji i Makedoniji – kaže Maja ističući ekološki koncept dućana kao nešto što im je najviše na listi prioriteta u vođenju posla.

Puno se robe i podijeli, a sve što dovezu u dućan, prodaju. Dnevno kroz dućan prođe i po 700 kilograma raznih proizvoda. Radi se o ‘stock, rok i lom’ proizvodima, kako ih kolokvijalno nazivaju supružnici. ‘Stock’ je višak robe proizveden u tvornicama, ‘lom’ su proizvodi oštećeni u proizvodnji, ‘rok roba’ proizvodi pred istekom roka trajanja. Svi proizvodi u njihov dućan dolaze direktno od proizvođača, iz tvornice.

– Rok trajanja proizvoda nešto je na što se u ‘Žapcu’ iznimno pazi, i što je uvijek dodatno naglašeno uz istaknutu cijenu. Kupci misle da su svi proizvodi pred istekom roka, što nije slučaj. Znamo ih čuti kako komentiraju u dućanu kad vide da je rok u 2018. godini, da smo se sigurno zabunili kad smo to napisali. Misle da je riječ o grešci, no teško da ćemo kod isticanja roka pogriješiti. Sve je to iznimno kvalitetna roba koje se iz nekog razloga proizvođači moraju riješiti. Onu robu koja jest pred istekom uglavnom dobivamo dva tjedna prije roka – kažu supružnici.

Zna se dogoditi, dodaju, da proizvođač mora razdužiti robu jer su osmislili novu ambalažu ili drugačiju etiketu, pa ne mogu više prodavati robu na zalihi. Ponekad kod njih završi i sezonska roba koja se nije prodala. Poput džema od bundeve, koji vrijedi još godinu dana, a za koji proizvođači smatraju da se više ne isplati prodavati jer je prošao Halloween. Što je roba bliže roku trajanja, to joj je cijena niža, pa se često na njihovim policama znaju naći proizvodi po cijeni od deset lipa.

– To su najčešće jogurti, tada ljudi izlaze s punim vrećicama. Čokoladice i sladolede, pak, kupuju na kutije – kažu Žambokiji.

Najprodavaniji artikl im je čokoladna bananica u pojedinačnom pakiranju koja je koštala 60 lipa, no zaposlenici još pamte Livanjski sir koji je bio višak u jednoj sirani. Počela se plijesan loviti po kori, pa su ga u ‘Žapcu’ odlučili prodati u dijelovima. Kilogram je koštao dvadesetak kuna

– Recimo, u velikim trgovačkim lancima prodaje se samo sredina špeka. Dosad su se krajevi bacali, a sad se mogu kupiti u našem dućanu – kaže Mario.

Jako se dobro prodaje i pivo, kojeg litra zna koštati po četiri kune, no sve što se stavi na police, odmah se razgrabi, piše Večernji list.

PODIJELI