PODIJELI

Uber je tvrtka za prijevoz, a ne digitalni servis, zaključio je prije nekoliko dana Europski sud pravde (ECJ) te tako postavio presedan za poslovanje tvrtke u granicama Europske unije. Presuda je zapravo stvorila jasne preduvjete da države same donesu svoje zakone o taksiju i Uberu, a osnovna stavka presude je da su Uber i taksi jednaki.

Iako na prvu zvuči kao da je Uber lošije prošao, hrvatske vlasti će, čini se, ipak izaći u susret Uberu. Konkurenti Ubera već dulje vrijeme ističu da su vozači Ubera stavljeni u povoljniji položaj od ostalih taksista, što uskoro ne bi trebao biti slučaj, ali će se ostali taksisti, uključujući one zagrebačke, zato morati ugledati na Uber.

Zakon na strani Ubera

Djelomično voljom europskih sudaca, djelomično novim Zakonom o cestovnom prometu o kojemu se trenutačno raspravlja u Hrvatskom saboru, taksisti i vozači Ubera napokon će službeno obavljati istu djelatnost. Dok presuda u nekim zemljama EU ide u prilog taksistima, novi zakon u Hrvatskoj mogao bi više odgovarati Uberu. Nije ni čudo da presuda nije dočekana “na nož”, a u hrvatskom Uberu tvrde da se vesele novoj zakonskoj regulativi po kojoj će svi igrati po istim pravilima.

– Ova odluka neće utjecati na poslovanje tvrtke u većini država članica EU u kojima smo već regulirani prema zakonu o prijevozu. Međutim, i dalje stoji da više milijuna korisnika diljem Europe nema mogućnost koristiti aplikacije poput naše. Kao što je već rekao naš CEO, potrebno je regulirati uslugu poput Ubera i upravo zato nastojimo kroz dijalog s predstavnicima državnih i lokalnih gradskih vlasti razvijati suradnju diljem EU. Cilj nam je svim građanima osigurati pouzdanu, sigurnu i povoljnu opciju kretanja u gradovima – rekao je djelatnik odnosa s javnošću hrvatskog Ubera Matija Mesić.

Javna rasprava o novom Zakonu o cestovnom prometu trebala bi završiti sa zadnjim danom 2017. godine, a pretpostavlja se da bi zakon mogao stupiti na snagu oko Uskrsa 2018. godine. Ako je vjerovati izvorima iz Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, od sada će se taksiji moći naručiti i preko aplikacije, broj taksi-dozvola neće više biti ograničen, a cijenu i način naplate prijevoznici će sami određivati.

Stari uvjeti odlaze u prošlost

Drugim riječima, ono što se zapravo mijenja u 2018. je da će taksisti imati sve zakonske mogućnosti da posluju kao što posluju i vozači Ubera. Iako će dozvole i dalje postojati, stari uvjeti za zvanje taksista (trogodišnja stručna škola i uvjeti lokalnih samouprava) odlaze u prošlost. Jedini kriteriji za zvanje vozača Ubera i taksista je 21 godina života, da automobil ispunjava starosne te tehničke uvjete, teorijski ispit i dokaz da nisu kažnjavani za kazneno djelo.

Još jedna zanimljivost je činjenica da prijevoznici neće biti ograničeni na neko područje, nego će svoje usluge moći ponuditi bilo gdje u Hrvatskoj. Teoretski bi zagrebački taksist tako mogao odvesti mušteriju do Rijeke i na povratku u Fužinama pokupiti novog putnika, što na kraju znači više konkurencije, ali i više slobode. Navodno bi i usluge taksija trebale pojeftiniti, a u Ministarstvu očekuju da će novi zakon povisiti kvalitetu usluge te zaposliti još tri tisuće vozača, najviše u Zagrebu.

PODIJELI