PODIJELI

Lucija Fabek je nedavno postala 16. Vinska kraljica Zagrebačke županije, a mi smo je posjetili u vinskom podrumu, smještenom u obiteljskoj kući u Samoboru, gdje obitelj Fabek već generacijama njeguje vino, a posljednjih deset godina i aromatizirano vino – samoborski bermet.

Lucija nas je dočekala spremna za poziranje, iako je vinska kraljica tek tri mjeseca, spremno se prihvatila uloge jer vinska kraljica može biti izabrana samo jednom u jednoj godini. Lucija je odlična studentica četvrte godine Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, a ima velike planove s bermetom. Ovo je njezina priča.

Nove bačve u podrumu

Sasvim lijepo je krenulo ove zime, kaže, pohodim različite manifestacije vezane za vino i pjenušce u Zagrebu te uživam u početku mandata vinske kraljice za 2018. godinu. Kako je Lucija buduća ekonomistica, brzo nas je razgovor doveo do financijske strane ove vinske priče. Slovenske vinske kraljice, gdje je to unosno zanimanje, dobiju, kaže, 500 eura po pojavljivanju na nekoj vinskoj manifestaciji, a naše kraljice, koje imaju i svoju udrugu, moraju besplatno u godini dana odraditi pet od šest manifestacija. Ipak, ističe, sve je lakše kad si mlad i imaš volje raditi i učiti kroz stvari koje te vesele. Tu su i manji sponzori koji krpaju proračun naše volonterske vinske kraljice, ali daleko je to od sponzorskih auta i reklama od kojih žive vinske kraljice u Sloveniji.

Radišna Lucija i dosad je svoje slobodno vrijeme provodila u obiteljskom vinskom podrumu, koji krase nove drvene bačve, gdje je majci Dubravki pomagala u proizvodnji i prodaji vina. Također, svaku butelju ručno pakiraju prije odlaska kupcu, a sad je to 2500 litara bermeta, koji Lucija planira i povećati jer smatra da njegove količine nisu dostatne.

Samobor je turistički zanimljiv i ima dosta turista, najviše izletnika iz Zagreba, ali tijekom cijele godine sve je više i stranaca iz cijeloga svijeta koji traže nešto autentično, domaće. Međutim, na prste jedne ruke mogu se nabrojati koji su to domaći proizvodi, a ima ih više s tzv. potencijalom, koji mogu biti zanimljivi i na globalnom, vrlo zahtjevnom tržištu.

Vinski geni

Naime, zasad dalje od Zagreba malo tko zna za samoborski bermet i muštardu, ali ako jednog dana zaživi muzej samoborskih autentičnih proizvoda, nakon što je Samoborski fašnik sa 192 zime položio dobar temelj, o kojem se zasad samo šuška, onda će i samoborske kremšnite i češnjovke dobiti veće “pravo glasa” i izvan zemlje. Lucija razmišlja tržišno, a tradiciju ima, što znači da fakultet “nije promašila” i da će naučeno primijeniti i u praksi.
Naravno, recept za pripravljanje ovog autohtonog aperitiva je tajna koju Samoborci, nakon što su pokrenuli i njegovu EU zaštitu zemljopisnog podrijetla, ljubomorno čuvaju već više od 200 godina. Legenda kaže da su to piće ili nešto slično bermetu u naše krajeve navodno donijeli Napoleonovi vojnici iz Francuske, ali je dokazano da ipak potječe od domaćih ljudi, ljekarnika iz Samobora. Specifičnog je gorko-slatkog okusa, ima više od 10 sastojaka i sazrijeva do devet mjeseci.

Na izbor za vinsku kraljicu u županiji, koja ima i tri vinske ceste, danas gleda kao normalan razvoj u karijeri. Nije to nešto, kaže, što treba sjesti i naučiti, iako ne krije da je učila od profesionalaca kako potočiti vino, ali lijepo otvoriti butelju prije svega je stvar prakse. Naravno, izbor odgovarajućih čaša te sljubljivanje hrane i vina opet je prije svega stvar prakse i vinskih gena, ali i to je trebalo potvrditi u teoretskom i praktičnom djelu izbora. Naime, vinska kraljica svojom osobnošću simbolizira županiju i domaću vinsku kulturu, vinogradarstvo i vinarstvo s ciljem širenja kruga potrošača i prijatelja vina i vinorodnih područja. To je nešto što bi trebalo biti u prvom planu jer količinama, već dugo, ne možemo konkurirati jeftinijim uvoznim vinima iz cijeloga svijeta koja su preplavila domaće tržište.

Kruna u sigurnim rukama

Županijska vinska kraljica ima i prvu pratilju, to je ove godine Daniela Uvodić iz Marije Gorice, a lentu je Luciji Fabek predala Lucija Šember s Plešivice. Dakle, vinska kraljica mora imati prebivalište na području županije, ali i vinsku tradiciju te opću kulturu.

Nova vinska kraljica, kako kaže, ponosno će nositi krunu vinske kraljice za ovu godinu te časno promicati županijska vina i vinare naše županije, kao u zemlji, tako i šire. Ne sumnjamo u to jer nakon kratkog druženja s Lucijom, uz bermet Fabek i samoborske krafne, iako u podrumu nije bilo grijanja, otišli smo zadovoljni dalje znajući da je vinska kruna u sigurnim rukama i da ćemo se uskoro opet sresti s vinskom kraljicom na nekoj vinskoj fešti.
Samobor je već dao županiji jednu vinsku kraljicu, bila je to prije šest godina Kristina Vugrin, koja na obiteljskom gospodarstvu na Vrhovčaku ima kušaonicu prirodnih voćnih rakija i vinjaka pod brendom Hedonica, a koje su dobile priznanje iz svijeta, ali ih domaći ugostitelji uništavaju višestrukim, pet, šest puta većim prodajnim cijenama od nabavnih. Neka čudna logika poslovanja, a ni domaće vino, koje je sve bolje, nije bolje sreće.

Nismo ovim štiklecom htjeli kvariti ugođaj novoj vinskoj kraljici, koja je tek na početku svog kratkog mandata, jer i vinska godina će brzo proći, ali neka se zna tko pije, a tko, kao i uvijek, sve to i plaća.