PODIJELI

Zagrebački električni tramvaj (ZET) prvih šest mjeseci završio je s gubitkom od gotovo 54 milijuna kuna. Rezultat je to između zarađenih 524 milijuna i potrošenih gotovo 578 milijuna kuna.

Iako je uprava smanjila rashode u odnosu na usporedivo razdoblje lani za 7,2 posto, ostvarila je i manje prihode 11,3 milijuna kuna.

Sukus je to poslovnog izvješća za poslovanje u prvih šest mjeseci ove godine kojeg je potpisala direktorica Ljuba Romčević-Žgela.

ZET od prvog siječnja ove godine izdvajanjem iz Holdinga djeluje kao samostalno trgovačko društvo, ali planirane uštede i “optimizacija poslovanja” nije dala zadovoljavajuće financijske rezultate.

Uprava tvrdi da je “Zagrebački električni tramvaj u prvih šest mjeseci 2018. godine sve svoje aktivnosti podredio kvalitetnoj i sigurnoj usluzi prijevoza uz optimalan trošak poslovanja”.

Na prihodovnoj strani najviše je podbacila prodaja karata. Prihod od prodaje karata je 17,1 milijun kuna manji u odnosu na isto razdoblje lani za što uprava krivi uvođenje pojedinačne karte za 30 minuta vožnje po cijeni od 4 kune. Hvaljena gradonačelnikova ideja o uvođenju jeftine karte posve je izbacila iz prodaje do tada redovite karte od 10 kuna. ZET će ovaj problem pokušati riješiti tako da vozačima zabrani prodaju te najjeftinije karte, a uvodi i novu za vožnju do sat vremena po cijeni od 7 kuna.

Iz odnosa brojki na prihodovnoj strani vidljivo je da nikakva nova cjenovna politika u prodaji voznih karti neće spasiti ZET. Naime, tako se zaradilo 159,9 milijuna kuna, a glavna cifra krije se u gradskom proračunu. Iz Grada je ZET-u u pola godine stiglo više od 303 milijuna kuna. Dobrodošle su i subvencije gradova Velike Gorice (4,5 mil. kn), Zaprešića (2,5 mil. kn), te manjim iznosima iz općina Bistra, Luka, Stupnik i Klinča Sela.

Na rashodovnoj su strani najveći trošak radnici i materijalni troškovi – 82 posto svih izdataka. 3796 radnika potroši više pola proračuna, 15 je zaposlenika više nego u isto vrijeme lani. Najveći drugi trošak su energija (struja i gorivo) za pogon od 332 tramvaja i 413 autobusa. Tramvaji su prosječno stari 25 godina, a autobusi 10.

Slika voznog parka bit će još bolja ostvari li se do kraja godine planirano potpisivanje Ugovora o dodjeli bespovratnih sredstava iz EU fondova za nabavu 20 midi i 18 klasičnih autobusa.

Uskoro ćemo vidjeti što će učiniti Grad s ovim gubitašem o čijoj se usluzi mogu čuti pohvale i pokude. Jedna od najčešćih je sporost prometovanja, a sada znamo i prosječne brzine koje putnike često dovode do ludila: prosječna brzina tramvaja je 13,99 km/h, a autobusnih vozila 18,64 km/h.

PODIJELI