PODIJELI

Ljetno računanje vremena u 2018. godini završava u nedjelju, 28. listopada, u 3 sata izvijestio je Državni zavod za mjeriteljstvo. Vraća nam se zimsko računanje koje je “normalno”, odnosno onon je kod nas postojalo prije uvođenja pomicanja sata.

Što donosi prelazak na zimsko računanje vremena koje će trajati sljedećih pet mjeseci (do 31. ožujka 2019.) objasnila je Lea Maričić, mag. psih., iz Službe za mentalno zdravlje i prevenciju ovisnosti Nastavnog zavoda za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar.

Prema njoj, obitelji se u zimskom periodu više druže i razgovaraju što rezultira boljim odnosima i kvalitetnijim provođenjem zajedničkog vremena. Organizmu lakše pada prelazak na zimsko, nego na ljetno vrijeme jer očito je manji napor spavati duže, nego kraće.

Švedski znanstvenici, proučivši podatke o tisućama pacijenata unatrag dvadeset godina, zaključili su da broj srčanih udara opada u tjednu nakon vraćanja sata unazad za 21 posto. Situacija je obrnuta u proljeće – stopa srčanih udara raste u sedam dana poslije pomicanja sata unaprijed.

Među nedostatke spada što zapravo samo manjina zapravo dobije taj obećani dodatni sat spavanja. Tijekom narednih tjedan dana, mnogi se probude ranije, imaju više problema sa spavanjem, a veća je vjerojatnost da se probude tijekom noći. Osobe koji kraće spavaju do 7,5 sati i rano ustaju imaju najviše problema s prilagodbom na novi raspored.

Prelazak na zimsko računanje vremena može biti povezan sa sezonskim poremećajem raspoloženja, odnosno jesenskom depresijom. Zbog kraćeg dana tj. manje dnevnog svjetla neki bi mogli osjetiti simptome, kao što su manjak energije, bezvoljnost, jači apetit, poremećaje spavanja, pojačanu želju za slatkim i smanjenu spolnu aktivnost.

Dolazi do nedostatka vitamina D koji mnogi u najvećim količinama crpe iz sunčevih zraka. S obzirom da je sunca manje, potrebno je uravnotežiti prehranu. U hranu bogatu vitaminom D prvenstveno spada riba, goveđa jetra, žumanjak jajeta, sir i mliječni proizvodi, neke vrste gljiva i kvasac.

Američki su znanstvenici otkrili da se u mjesec dana nakon zadnje nedjelje u listopadu događa više prometnih nesreća nego u ostatku godine, dok je nesreća najmanje u prvim tjednima ljetnog računanja vremena.

Slijedeći tjedan, nakon što prestajemo s ljetnim računanjem vremena, a ujedno i ranijim padanjem mraka, vjerojatno ćemo se osjećati pospanima malo ranije nego što je uobičajeno i biti u mogućnosti da se probudimo ranije nego obično.

Nastojte ići u krevet i buditi se u isto vrijeme kao što ste to činili i do sada. Duga spavanja vikendom nastojte smanjiti na minimum jer ćete time stvoriti osjećaj da vam nedostaje sna tijekom radnog tjedna.