PODIJELI

U organizaciji Zagrebačke županije i Poslovnog dnevnika u Zagrebu je održana regionalna konferencija „Gospodarski napredak kroz bolju prometnu povezanost – Strategija razvoja županijskih cesta u svrhu decentralizacije i razvoja regija“.

U sklopu konferencije održan je i panel na kojem su sudjelovali župan Zagrebačke županije Stjepan Kožić, ujedno i domaćin Konferencije, župan Osječko-baranjske županije Ivan Anušić, župan Krapinsko-zagorske županije Željko Kolar, župan Virovitičko-podravske županije Tomislav Andrović i župan Koprivničko-križevačke županije Darko Koren.

Sudionici panela su na konkretnim primjerima svojih županija, upozorili na loše održavanje županijskih i lokalnih prometnica, u prvom redu zbog nedostatka novca,  a osobito na mogućnost da upravljanje lokalnim i županijskim prometnicama bude učinkovitije ako bi u cijelosti bilo u nadležnosti županija. Za vladinu pomoć od 100 milijuna kuna županijskim upravama cesta (ŽUC-ovima)  drže da je kap u moru potreba, jer bi samo Zagrebačka  županija za održavanje i saniranje 1.250  kilometara lokalnih cesta trebala milijardu kuna.

Župan Kožić požalio se da su oni u županiji dobilo samo 2,5 milijuna kuna vladine pomoći, iako imaju duplo više vozila na županijskoj i lokalnim cestama (4.700 vozila dnevno) od prosjeka Hrvatske.  Prije dvije  godine,  dodao  je župan, uzeli smo za tu svrhu  kredit od 50 milijuna kuna, te obnovili s njim 150 kilometara lokalnih prometnica. Istodobno izdvajanja kod registracije vozila za lokalne ceste nisu se mijenjala od 2003. godine te predlažem da se vrate trošarine  od 15 lipa po litri goriva te uvede nova kategorizacija cesta, ovisno  o količini prometa, kazao je Kožić.

Župan Kolar upozorio je da je model financiranja županijskih i lokalnih  cesta, ali i lokalne samouprave, potrošen  i da ga treba zamijeniti sa sustavnim načinom financiranja. Ova županija dobila je također 2,5 milijuna kuna vladine pomoći, a Virovitičko-podravska sedam milijuna kuna.

Kako se čulo, najveći broj prometnih nesreća se događa na lokalnim cestama, na čemu se gubi 2,5 posto BDP-a kao i dodatnih 2,5 posto BDP-a zbog nesnosnih gužvi na tim prometnicama. Stručnjaci  predlažu povećanje cestarina 20 posto za osobna vozila i 10 posto za ona gospodarska, jer je iznos za financiranje 18.500 kilometara županijskih i lokalnih cesta, prije šest godina, gotovo prepolovljen, da bi sad iznosio blizu 900 milijuna kuna. Uz to, upozoreno je da su ŽUC-ovi bili neželjeno dijete javnih cesta, jer se o njima ne vodi računa punih 16 godina.

Župan Anušić kazao je da Osječko-baranjska županija upravlja s više od 1.100 kilometara županijskih i lokalnih cesta, ali prema postojećem modelu financiranja s nedostatnim novcem s državne razine. Drago mi je što se u Hrvatskoj razvijaju autoceste, one su važne za razvoj gospodarstva i turizma, no lokalne i županijske ceste su ceste po kojima se odvija većina lokalnog prometa i prijevoza djece u škole, a bez ukupne dobre prometne povezanosti nema ni razvoja zemlje, rekao je Anušić.

PODIJELI